Dziś Światowy Dzień Świadomości Autyzmu–>więcej

2 kwietnia 2020
logo placówki

Kochani rodzice i przedszkolaki,

Dnia 02 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – dzień świadomości, akceptacji, dzień otwartości.
Czym jest Autyzm? Autyzm, a właściwie Spektrum Autyzmu to przede wszystkim myślenie, czucie i spostrzeganie świata w sposób inny, niż każdy z nas uznaje za powszechnie przyjęty.
U osób ze spektrum, pojawia się niezrozumienie niektórych sytuacji społecznych, sposobów komunikowania się, zachowania w różnych sytuacjach. Charakterystyczne
u tych osób są specyficzne, stałe i schematyczne aktywności i zainteresowania, sztywność ogólnego funkcjonowania czy też nadwrażliwość sensoryczna. Jednak… Nie zmienia to faktu, że każda z tych osób jest warta takiego samego szacunku i wsparcia jak każdy z nas.

Z tej okazji, chciałabym aby nasze przedszkolne dzieci wzięły udział w tym szczególnym dniu. Zachęcam więc aby każdy przedszkolak ubrał się  03 kwietnia na NIEBIESKO – w końcu dni kolorów to nasza przedszkolna tradycja, prawda? 🙂

03 kwietnia zachęcam również Was drodzy rodzice do rozmowy z dziećmi na temat tego zaburzenia. Ważne, aby w trakcie rozmów zaznaczyć podobieństwa – każdy człowiek jest inny, ale też każdy z nas jest równy.

Zapoznajcie się, z krótkim filmikiem i zacznijcie rozmowę na jego tematJ

Akademia Specjalistów: https://www.youtube.com/watch?v=IVbkH6o-PfA

W trakcie rozmów z dzieckiem, mogą paść różne pytania, oto przykłady kilku z nich wraz
z odpowiedziami:

  1. Czy Autysta wygląda inaczej?

Nie, osoby z Autyzmem wyglądają dokładnie tak jak my. Nie można stwierdzić po wyglądzie, że ktoś ma Autyzm.

  1. Czy osoby z Autyzmem mają inne mózgi i robią inne rzeczy?

Każdy z nas jest inny i mózg każdego człowieka „zaprogramowany jest” w różny sposób. Niektórzy z nas są lepsi w układaniu puzzli, inni mają talenty plastyczne. Dziecko
z Autyzmem tak jak każde inne dziecko jest utalentowane w niektórych czynnościach. Jednakże tak jak i u nas występują u nich problemy z wykonywaniem niektórych rzeczy,
a praca nad nimi wymaga często bardzo (bardzo, bardzo) dużego wysiłku. Niektóre osoby
z Autyzmem interesują się często jedną dziedziną lub rzeczą tak jakby nic innego nie istniało. Zdarza się również, że okazują się wybitnie uzdolnione w konkretnej dziedzinie np., matematyce, językach czy sztukach plastycznych.

  1. Czy dzieci z Autyzmem się nie bawią?

Dzieci z Autyzmem również chcą się bawić 🙂 !! Czasami jest im po prostu trudniej zrozumieć zasady gry lub mają problem z komunikacją chęci uczestnictwa. Ich zabawa często jest też nietypowa – lubą kręcić się w koło lub nieustannie się kołyszą jak statek uniesiony falami. Te czynności służą im do autoregulacji, która poprawia ich samopoczucie. Jeżeli chcemy się razem bawić zaprośmy kolegę/koleżankę do zabawy
i wytłumaczmy im zasady naszej gry. Zagwarantuje nam to wesołą zabawę na długi czas :):)

  1. Czy Autyści wyrażają emocje w inny sposób?

Osoby z Autyzmem czasami nie potrafią rozpoznawać emocji i nie zawsze poprzez swoją mimikę te emocje ukazują – nie oznacza to, że nie mają one uczuć. Jeżeli osoba z Autyzmem ma niezrozumiały wyraz twarzy, może oznaczać to, że jest ona skupiona np. na swoich własnych myślach.

Widzicie? To, że ktoś ma Autyzm wcale nie oznacza, że jest „inny od nas.” Jest dokładnie taki sam jak my, z tym że niektóre rzeczy przychodzą mu po prostu trudniej.

Na zakończenie proponuję wziąć, farbki… pomalować swoje ręce na niebiesko i odbić je na kartce papieru oraz przyozdobić według własnego uznania 🙂 Tak właśnie my wszyscy możemy pokazać wspólnie wsparcie i pamięć osobom z Autyzmem! Nadsyłajcie nam Wasze prace, a udostępnimy je na naszej stronie internetowej i facebooku 🙂

Zachęcam Państwa również do kontaktu:

[email protected]

Psycholog, Katarzyna Badowska

 

Na podstawie źródła:

https://www.pomocautyzm.org/autyzm

„8 Things Everyone’s Kids Should Know About Autism”, Jeslyn Grey for Babble.com